Jongeren
Ook jongeren kunnen tegen blokkades aanlopen. Ze kunnen het hierdoor
behoorlijk lastig hebben met zichzelf.Dit kan zich uiten in:
● |
identiteitsklachten, niet goed weten wie je bent en wat je wilt |
● |
moeite met concentreren, leerstof opnemen, aan huis- en of leerwerk
beginnen, wat vaak resulteert in slechte schoolresultaten |
● |
moeite met het leggen van contacten of gevoelens van eenzaamheid |
● |
angsten, bang zijn om aan bepaalde verwachtingen van jezelf of
anderen niet te kunnen voldoen (faalangst), grote onzekerheid en
verlegenheid voor alle sociale interacties en gebeurtenissen b.v.
feestjes, bijeenkomsten, telefoneren, boodschappen (sociale angst) |
● |
verdriet door b.v scheiding ouders, ziekte van een familielid of
overlijden van
iemand in directe omgeving |
● |
weinig zelfvertrouwen |
● |
boosheid |
● |
onzeker voelen |
● |
down, somber voelen |
● |
lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, nek/rugpijn,
hyperventilatie (waarbij geen duidelijke medische oorzaak te vinden is) |
Mijn begeleiding zorgt ervoor dat ze meer in contact met zichzelf komen,
waardoor ze beter kunnen voelen en verwoorden/uiten wat er is. Hierdoor
kunnen emoties komen en gaan waardoor ze geen belemmering/blokkade meer
vormen.
Dit kan resulteren in meer zelfvertrouwen, zekerder voelen, weerbaarder,
steviger in je schoenen staan,meer zin in het leven, meer energie,
makkelijker stappen kunnen zetten, minder vol hoofd waardoor ze zich
makkelijker kunnen concentreren, verdwijnen of verminderen van lichamelijke
klachten.
Het aantal behandelingen is afhankelijk van de mate van de klachten.
Mijn ervaring is dat jongeren vaak al met een aantal behandelingen beter in
hun vel zitten en met meer zelfvertrouwen verder kunnen.
Daar waar wenselijk /nodig is worden ouders geļnformeerd en/of betrokken bij
het ontwikkelingsproces,altijd in samenspraak met de jongeren zelf.
Door inzicht te geven in gehanteerde patronen/gedrag ontstaat vaak meer
begrip en daardoor de mogelijkheid anders te reageren zodat het
ondersteunend werkt voor je kind. |